Thursday, June 10, 2010

banyak yang telah berubah

Jun yg semalam cuma mengintai di sebalik jendela, kini tersenyum riang menebar hari- hari yang mendatang dengan penuh ceria, seharum mawar bunga yg berkembang. sudah masuk hari ke tiga di bulan yg ke enam tahun ini. sungguh, telah banyak yang berubah. sama ada perubahan itu, terjadi dengan sendiri mahupun mengikut acuan persekitaran. kadang kadang aku senyum sendiri memikirkan bagaimana masa boleh merubah segalanya. bagaimana jarak mengajar erti kerinduan. dan bagaimana rindu boleh mengubah batas perasaan. jujur, kadang kadang aku kaget memikirkan apakah aku sudah benar benar bersedia untuk menjadi dewasa. untuk menjadi belia muda mudi yang matang ideologi pemikirannya. entahlah. sekali lagi aku merelakan masa menjadi penentunya.

yang pasti, aku bukan aku yang dulu.
kepenatan aku mengajar masa sehari-harian mengajar aku betapa mahalnya nilai sedetik dalam kehidupan.
kedamaian yang terpancar melalui mereka yang mencintai Tuhan seakan akan menarik aku untuk turut serta. Alhamdulillah. sungguh aku ingin dekat dgn penciptaku.
jarak yang memisahkan mengajar hati ini untuk merindu. rindu pada mama, ayah, mak, abg dan adik.
pada awal fasa, memang relung hati sentiasa rapuh dan pecah. tak tertanggung rasanya rindu walau air mata hangat tak pernah lambat mengalir. tapi itulah, masa mengajar aku supaya mengejapkan hati. tabah melawan badai kerinduan. selalu aku tanamkan air mata tak kan mampu merubah takdir yang tertulis. di sebalik sakitnya kerinduan, Dia sebenarnya telah merencanakan suatu hikmah yang mendalam. kerinduan yang menghambat membuat aku tidak pernah lupa pada insan insan yang aku cinta. tidak pernah aku lupa walau sedetik. walau setengah detik pun. setiap langkah derap kaki, aku lontarkan bersama semangat mereka. setiap kali angin berhembus, hangat mereka yang aku rasakan, setiap kali aku berjuang, harapan mereka yang aku galaskan.

No comments: