Monday, May 24, 2010

ceritera dua sahabat

eh, lupa pulak nak share satu cerita ni, pasal sahabat. cerita ni pun, aku baca dari blog orang. :)

ada 2 orang sahabat karib. berjalan merentasi gurun pasir. di tengah-tengah perjalan mereka bertengkar dan salah seorang dari mereka, menampar sahabatnya yang satu lagi. sahabat yang kena tampar tu sakit hati. tanpa berkata apa-apa, dia tulis kat atas pasir tu ; HARI INI SAHABAT TERBAIKKU MENAMPAR PIPIKU.

mereka pun terus berjalan sampai la mereka menemukan sebuah oasis, lalu mereka pun memutuskan untuk mandi. sahabat yang pipinya ditampar dan hatinya sakit tadi, cuba untuk berenang tapi nyaris tenggelam namun sempat diselamatkan oleh sahabatnya yang sorang lagi. ketika sahabat yang diselamatkan tu dah ok balik, die tulis kat atas batu ; SAHABAT TERBAIKKU MENYELAMATKAN NYAWAKU.

lepas tu, sahabat yang sorang lagi bertanya, " kenapa waktu saya melukai hatimu, kamu menulis di atas pasir dan sekarang kamu menulis di atas batu? "

sahabat yang sorang lagi tersenyum dan menjawab, "ketika seorang sahabat melukai kita, kita hendaklah menulisnya di atas pasir agar angin kemaafan datang berhembus dan menghapus tulisan tersebut. dan apabila sesuatu yang luar biasa terjadi, kita hendaklah menulisnya di atas batu hati kita, agar tidak boleh hilang ditiup angin.".

sweet, kan? oleh itu, janganlah sakiti hati sahabat-sahabat kita. mereka adalah teman anugerah terindah Allah SWT  supaya perjalanan hidup kita tidak kosong dan bosan. merekalah yang banyak merencahkan hidup kita. dan kalau sahabat kita, melukai kita, maafkanlah dia, lupakan sengketa. kita sama sama insan biasa yang banyak khilafnya. sekian. :)

1 comment:

Fatin Filzati said...

Huhu, mmg sweet =)
btol sgt mesej yg dismpaikan tu.
kalo kwn kte wat salah, jgn kite asyik igt.. tetapi kita renung balik kebaikan yg die dah wat selama nie.