Sunday, August 1, 2010

rindunya untuk kembali berkomitmen

salam and hi.

dalam kekalutan menyediakan persiapan untuk M.I.W. , entah kenapa hati ni rasa tdk bersemangat sprt pada awal aku mengambil keputusan utk menyertai event ini dulu. ingt lagi kata kata yang aku lontarkan utk cuba memberi komitmen. ternyata, aku gagal. kecundang dgn begitu hebat sekali. aku kira, percubaan pertama ku ini, bukanlah sesuatu yang ingin aku kenang sampai bila bila. aku kira, percubaan premier ku ini, cuma dapat ku jadikan rujukan agar kelak, aku lebih bersedia. dalam diam, aku lihat sahabatku, tekun menjalankan amanahnya. sampai tak dapat tidur malam. sungguh, aku rindu waktu waktu dulu. waktu aku seperti sahabatku, berkomitmen dgn sepenuh hati. ada ketikanya, aku tertanya tanya jua, mengapa komitmen yang sama gagal aku lahirkan kali ini? kalbuku berbisik, bukan saat ini. bukan waktu ini. insya-Allah, bila aku sendiri bersedia, masanya akan tiba.

aku menyoroti rentetan hidupku sejak belakangan ini. satu persatu aku rungkai persoalan ini. memang, masanya mmg tdk kena. aku terlalu hanyut dipukul arus emosi waktu pointer semester pertama dikhabarkan. aku jadi tak keruan. aku jadi keliru dengan haluanku. aku jadi serba salah pada ibu dan ayahku. waktu itu, pertimbanganku jadi agak mereng, barangkali. semangat ku hilang, entah terbang ke mana.

kemudian, aku jadi camar. terbang pulang ke tanah kelahiran. suatu malam, mama dan ayah membawa ku bersantai ke gigian ombak. bayu yang memukul wajah seolah olah berbisik menenangkan hati yang gundah. sesi hati ke hati itu memang amat aku rindu. kata ayah, langkahan hidup ini perlu terus aku lontarkan. yang telah terjadi, harus aku lepaskan, walau sakitnya, perit amat. yang terbentang di hadapku adalah jalan ketentuan. yang dapat mengubahnya hanyalah doa dan kemahuan. aku bungkam seribu bahasa. kata ayah lagi, aku telah membuktikan usaha dan ketekunan itu kunci kejayaan. aku telah pun melakukannya sekali sewaktu SPM. mgp tidak aku ulangi lagi? ayah kata, "enjoy yourself, like you did last time".

aku paku kata kata itu sedalam mungkin. aku ingat ingat kembali, tahun tahun akhir pengajianku di SS. Alhamdulillah, tiada masalah bagiku, menguruskan komitmen yang seribu. baik, di kelas, lembaga pengawas, dan yang lain. malah, aku tambah teruja mendepani hari hari persokalahan yang kian beban.

waktu semangatku hilang, aku cuma mahu kata kata ayah itu bergema dalam sanubariku. aku ingin semai dalam diriku sendiri ; i've done it before. let's do it again. shall we? (:

lembaga pengawas SMKSS 2009


one of the shot from Prefect's Annual Dinner with Shahril


another shot with adik adik junior & rakan rakan exco seperjuangan

we graduated from a school which treasures a memories of us
5 Al Amin 2009

perkampungan penulis muda, pontian, johor


Bangkok, Thailand, 07 jun 2009

amirah, you can do it!

No comments: